Besluitenlijst van de Gemeenteraad Vlavirgem, zitting van 16 januari 2018

1. Overlijden gemeenteraadslid. Kennisname. (761233)

De heer Johan Van Dorpe, gemeenteraadslid voor de fractie N-VA is op zondag 24 december 2017 overleden.

Besluit: Kennisgenomen.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

2. Onderzoek en goedkeuring van de geloofsbrieven van een opvolgend gemeenteraadslid. (761236)

Op zondag 24 december 2017 overleed de heer Johan Van Dorpe. Hiervan wordt kennis genomen in de gemeenteraad van 30 januari 2018. Hij dient derhalve in toepassing van art. 16, 1e lid van het Gemeentedecreet vervangen te worden door zijn opvolger die aangewezen wordt overeenkomstig het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. In toepassing van art. 16, 2e lid van het Gemeentedecreet dienen de geloofsbrieven van de opvolger te worden onderzocht. Volgens de goedgekeurde verkiezingsuitslag van de op 14 oktober 2012 gehouden gemeenteraadsverkiezingen in Aalst komt mevrouw Yasmine Deghels in aanmerking als opvolger van de heer Johan Van Dorpe. Om de geloofsbrieven van mevrouw Yasmine Deghels te onderzoeken werd een bureau samengesteld bestaande uit de fractievoorzitters van de verschillende politieke fracties in de gemeenteraad: de heer Kristof Devos, de heer Eddy Couckuyt, de heer Patrick Jacobs, de heer Jean Jacques De Gucht, de heer Michel Van Brempt en de heer Andreas Verleysen. Het bureau belast met het onderzoek van de geloofsbrieven brengt ter zitting verslag uit. De geldigheid van de geloofsbrieven van mevrouw Yasmine Deghels worden onderzocht door het bureau en uit dit onderzoek blijkt dat deze geloofsbrieven kunnen worden goedgekeurd.

Besluit: Onderzocht en goedgekeurd.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

3. Eedaflegging en installatie van een opvolgend gemeenteraadslid. (761239)

Mevrouw Yasmine Deghels legt, vooraleer haar mandaat van gemeenteraadslid te aanvaarden, volgende eed af: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen” (art. 7 van het Gemeentedecreet).

Besluit: Eed afgelegd door Yasmine Deghels.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

4. Wijziging rangorde van de gemeenteraadsleden. Vaststelling. (761242)

Ingevolge het overlijden van de heer Johan Van Dorpe en de installatie als raadslid van mevrouw Yasmine Deghels wijzigt de ranglijst van de raadsleden.
De ranglijst wordt opgemaakt op basis van anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit krijgt het gemeenteraadslid met het hoogst aantal naamstemmen de voorkeur. Bij gelijk aantal naamstemmen krijgt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen behaalde de voorkeur (cfr. artikel 50 van het Gemeentedecreet).

Besluit: Vastgesteld.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

5. Gemeenteraadscommissie 'Ruimtelijke Ordening, Gebiedsgerichte Werking', Intergemeentelijke samenwerking Cultureel Erfgoed Denderland, SOLvA, adviesraad (welzijnsforum). Kennisname overlijden van een lid en benoeming van nieuwe leden. (761249)

Mevrouw Caroline De Meerleer, fractieondervoorzitter N-VA, verzoekt bij mail van 22 januari 2018 ingevolge het overlijden van de heer Johan Van Dorpe, om de vervanging als lid van de ‘Commissie Ruimtelijke Ordening, Gebiedsgerichte Werking’, als lid van de Raad van Bestuur van de Intergemeentelijke samenwerking Cultureel Erfgoed Denderland, als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van SOLvA en als niet-stemgerechtigd lid van de Adviesraad Welzijnsforum.
Vanuit de fractie NV-A worden volgende vertegenwoordigers voorgedragen om voornoemde mandaten uit te oefenen:

  • mevrouw Yasmine Deghels als lid van de ‘Commissie Ruimtelijke Ordening, Gebiedsgerichte Werking’;
  • mevrouw Caroline De Meerleer als lid van de Raad van Bestuur van de Intergemeentelijke samenwerking Cultureel Erfgoed Denderland;
  • mevrouw Yasmine Deghels, als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van SOLvA.

Besluit: Kennisgenomen van de vervanging ingevolge het overlijden van de heer Johan Van Dorpe en mevrouw Yasmine Deghels en mevrouw Caroline De Meerleer benoemd als lid of vertegenwoordiger in de bovengenoemde commissie en raden.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

6. Gemeenteraadscommissies 'Commissie Onderwijs, Bib, Eur. en Internat. Samenwerking, Erfgoed, Vreemdelingenzaken, Inburgering en Vlaams Karakter', 'Commissie Sociale Zaken, Wonen', 'Commissie Personeel en Welzijn', 'Commissie Burgerlijke Stand, Bevolking, Senioren, Toerisme' en 'Commissie Alg. Zaken, Alg. Coördinatie en Administratie, Stadspromotie, Communicatie, ICT, Intercommunales, AG'. Aktename ontslagen. (766259)

Bij mail van 22 januari 2018 deelt mevrouw Caroline De Meerleer, fractieondervoorzitter van N-VA, het ontslag mee van:

  • de heer Kristof Devos als plaatsvervanger uit de 'Commissie Onderwijs, Bib, Eur. en Internat. Samenwerking, Erfgoed, Vreemdelingenzaken, Inburgering en Vlaams Karakter';
  • mevrouw Sanne Nieulandt als lid uit de 'Commissie Sociale Zaken, Wonen';
  • de heer Matthias De Ridder als lid uit de ‘Commissie Personeel en Welzijn’;
  • de heer Kristof Devos als lid uit de 'Commissie Burgerlijke Stand, Bevolking, Senioren, Toerisme';
  • de heer Kristof Devos als lid uit de 'Commissie Alg. Zaken, Alg. Coördinatie en Administratie, Stadspromotie, Communicatie, ICT, Intercommunales, AG'.

Besluit: Akte genomen van de ontslagen in de bovengenoemde commissies.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

7. Gemeenteraadscommissies 'Commissie Onderwijs, Bib, Eur. en Internat. Samenwerking, Erfgoed, Vreemdelingenzaken, Inburgering en Vlaams Karakter', 'Commissie Sociale Zaken, Wonen', 'Commissie Personeel en Welzijn', 'Commissie Burgerlijke Stand, Bevolking, Senioren, Toerisme' en 'Commissie Alg. Zaken, Alg. Coördinatie en Administratie, Stadspromotie, Communicatie, ICT, Intercommunales, AG'. Benoeming van nieuwe leden. (766262)

In navolging van het ontslag waarvan in het vorige punt op de agenda van heden akte genomen werd, moeten volgende mandaten ingevuld worden:

  • als plaatsvervanger van de 'Commissie Onderwijs, Bib, Eur. en Internat. Samenwerking, Erfgoed, Vreemdelingenzaken, Inburgering en Vlaams Karakter';
  • als effectief lid van de 'Commissie Sociale Zaken, Wonen';
  • als effectief lid van de ‘Commissie Personeel en Welzijn’;
  • als effectief lid van de 'Commissie Burgerlijke Stand, Bevolking, Senioren, Toerisme';
  • als effectief lid van de 'Commissie Alg. Zaken, Alg. Coördinatie en Administratie, Stadspromotie, Communicatie, ICT, Intercommunales, AG'.

Vanuit de fractie NV-A worden mevrouw Yasmine Deghels voorgedragen om voornoemde mandaten uit te oefenen.

Besluit: Mevrouw Yasmine Deghels benoemd in de bovengenoemde commissies.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

8. Politiezone Aalst 5440. Opvulling van de getalsterkte. Vacant verklaren van een betrekking van inspecteur van politie, dienst Interventie, via het systeem van de mobiliteit. (761312)

Een inspecteur van politie, dienst Interventie, werd geschikt bevonden voor een interne verschuiving van de dienst Interventie naar de dienst Politionele Preventie, en dit met ingang vanaf 1 juli 2018. Ingevolge de interne verschuiving zal een betrekking van inspecteur van politie binnen de dienst Interventie niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de interventiedienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 januari 2018 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.

Besluit: Betrekking van inspecteur van politie, dienst Interventie, via het systeem van de mobiliteit vacant verklaard

Bekijk volledig behandeling agendapunt

9. Politiezone Aalst 5440. Opvulling van de getalsterkte. Vacant verklaren van een betrekking van inspecteur van politie, dienst Interventie, via het systeem van de mobiliteit. (761314)

Een inspecteur van politie, dienst Interventie, werd geschikt bevonden voor een vacante betrekking via het systeem van de mobiliteit van rechercheur van politie bij de politiezone Puyenbroeck, en dit met ingang vanaf 1 januari 2018. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking van inspecteur van politie binnen de dienst Interventie niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de interventiedienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 januari 2018 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.

Besluit: Betrekking van inspecteur van politie, dienst Interventie, via het systeem van de mobiliteit vacant verklaard.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

10. TMVW. Farys. Raad van Bestuur. Benoeming van een lid. Bekrachtiging van cbs-beslissing. (761230)

In uitvoering van de statuten van intercommunale TMVW werd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 22 december 2017 schepen Ilse Uyttersprot voorgedragen voor het mandaat in de Raad van Bestuur.

Besluit: Bekrachtigd

Bekijk volledig behandeling agendapunt

11. Cluster Vrije tijd. Aankoop van theatertechnieken voor Utopia, Academie voor Podiumkunsten en hoofdbibliotheek. (761332)

Utopia gelegen Utopia 1 te Aalst is de nieuwe Academie voor Podiumkunsten en hoofdbibliotheek. Utopia telt 8 000 m² en huisvest een concertzaal, toneelklassen, danslokaal, instrumentenklassen, vergaderzalen, theorieklassen, voorleestheater,… De lokalen dienen te worden voorzien van theatertechnieken (licht, klank, projectie).

Raming 185 000 EUR excl. btw
223 850 EUR incl. btw
Artikel + Actie 0703-00/23000000 -S3O2P7A4
Wijze van gunnen vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking

Besluit: Vastgesteld.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

12. Cluster Mobiliteit en openbaar domein. Herinrichting bedrijventerreinen Denderomgeving Noord. Rioleringswerken met aansluitend wegenwerken in de Tragel te Aalst en Bergweg en Doorsteeklaan te Hofstade-Aalst. Bestek 18/I-4. Vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen. (764559)

Deze werken kaderen in de herinrichting van de bedrijventerreinen Denderomgeving Noord en omvatten de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel en de heraanleg van de Tragel vanaf de nieuwe bypass aan de viaduct tot en met de Bergweg en Doorsteeklaan. Deze werken worden door VLAIO voor 85% gesubsidieerd.

De werken omvatten onder meer:

  • opbreken van bestaande wegverharding;
  • opbreken van de bestaande riolering;
  • grondwerken nodig voor de uitvoering van de werken volgens aanduiding op lengte en dwarsprofielen;
  • aanleg gescheiden rioleringsstelsel;
  • aanleg rijweg in cementbetonverharding in Tragel en Bergweg;
  • aanleg rijweg in bitumineuze verharding in de Doorsteeklaan;
  • aanleg vrijliggend dubbelrichting fietspad in bitumineuze verharding langsheen de Dender;
  • aanleg aanliggende enkelrichting fietspaden in rode bitumineuze verharding in de Bergweg gescheiden van de rijweg met een brede boordsteen van een halve meter als schrikstrook;
  • aanleg voetpaden en opritten bedrijven in grijze betonstraatstenen.

In de Tragel wordt tussen de rijweg en het fietspad een groenzone aangelegd waarin struiken/hagen worden aangeplant. Deze zone met een breedte van 1,50 m beschermt de fietsers en dient tevens als infiltratiestrook voor het regenwater afkomstig van het wegdek. Tussen het fietspad en de Dender komt ook een groenzone met een minimale breedte van 2,50 m.

Raming 3 135 270,12 EUR inclusief btw
2 425 171,92 EUR exclusief btw subsidieerbaar door VLAIO
Artikel + Actie 0200-00/22400007 - OBMODP6A28
0200-00/22800007 - OBMODP6A28
Wijze van gunnen vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking

Besluit: Vastgesteld.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

13. Buurt- en voetwegen Aalst. Buurtweg 60. Volledige afschaffing. Voorlopige vaststelling. (761227

Over de buurtweg nr. 60 gelegen te Aalst tussen de Dendermondse Steenweg en het perceel kadastraal gekend als 5de afdeling sectie C nr. 959/V is een aanvraag ingediend die de volledige afschaffing van buurtweg 60 met zich meebrengt. Buurtweg 60 is reeds vele jaren in onbruik en is niet meer zichtbaar. De bedding van de buurtweg wordt ingenomen door groenaanleg. Gezien het feit dat de deze weg ook parallel loopt met de R41, die voorzien is van een gescheiden ruimte voor fietsers en voetgangers is de buurtweg niet meer nuttig en kan deze worden afgeschaft.

In deze zitting wordt het voorstel tot volledige afschaffing voorgelegd.

Na de voorlopige vaststelling van het voorstel tot afschaffing van de buurtweg zal door het college van burgemeester en schepenen een openbaar onderzoek gehouden worden gevolgd door de definitieve vaststelling van de afschaffing door de raad.

Besluit: Volledige afschaffing van buurtweg nr. 60 voorlopig vastgesteld.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

14. Verkoop perceel bouwland te Aalst, Kleine Hoezekouter. Goedkeuren voorwaarden op basis van de ontwerpakte. (76128

De stad ontving een vraag tot verkoop van een perceel grond behorende tot het domein van de stad, gelegen te Aalst, Kleine Hoezekouter.
Identificatie:

Ligging Aalst, Kleine Hoezekouter,
1°afdeling, sectie B, deel van nummer 299/E/2,
gereserveerd perceelnummer: 299 02 G P0000
Oppervlakte 32 m²
Prijs 320 EUR

Besluit: Voorwaarden verkoop op basis van de ontwerpakte goedgekeurd.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

15. Grondverwervingen riolerings- en wegeniswerken Nieuwerkerken-Aalst, Restert. Inname 2. Goedkeuren voorwaarden akte. (761288)

Voor de uitvoering van rioleringswerken met aansluitend wegenwerken te Nieuwerkerken-Aalst, Restert, waren er 2 bovengrondse grondverwervingen noodzakelijk.

Thans kan worden overgegaan tot de administratieve afhandeling van de grondverwerving van inname 2.

Identificatiegegevens:

Ligging Restert te Nieuwerkerken-Aalst.
sectie B, deel nummer 620/G
Inneming 2
Bovengrondse inname 0 m²
Ondergrondse inname 0 m²
Tijdelijke werkzone 0 m²
Erfdienstbaarheidzone 0 m²
Vergoeding 7 050 EUR.

Besluit: Voorwaarden akte goedgekeurd.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

16. Verkoop deel openbaar domein te Aalst, Ten Berg. Desaffectatie en goedkeuring voorwaarden verkoop op basis van de ontwerpakte. (761290)

De stad ontving een vraag tot verkoop van een perceel behorende tot het openbaar domein, gelegen te Aalst, Ten Berg.

Om deze verkoop mogelijk te maken, dient de stad het te verkopen gedeelte, behorende tot het openbaar domein van de stad Aalst te desaffecteren.

Identificatie:

Ligging Aalst, Ten Berg, ter hoogte van het woonhuis nummer 24, 4°afdeling, sectie F
gereserveerd perceelnummer: 1015 A P0000
Oppervlakte 25 m²
Prijs 2 375 EUR

Besluit: Desaffectatie en voorwaarden verkoop op basis van de ontwerpakte goedgekeurd.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

17. Verkoop perceel bouwgrond te Aalst, Binnenstraat - Ajuinenstraat, lot 19. Goedkeuren voorwaarden onderhandse verkoopovereenkomst. (761304)

De stad verkoopt 4 percelen bouwgrond te Aalst, Binnenstraat - Ajuinenstraat behorende tot het domein van de stad en deel uitmakend van de verkaveling Bosveld / Binnenstraat, meer bepaald de loten 18, 19, 20 en 31 uit de verkaveling.

Momenteel wordt de onderhandse verkoopovereenkomst voor lot 19 ter goedkeuring voorgelegd.

Identificatie:

Ligging Aalst, Ajuinenstraat,
3°afdeling, sectie D, nummer 518 Y P0000
Oppervlakte 407 m²
Prijs 99 850 EUR

Besluit: Voorwaarden onderhandse verkoopovereenkomst goedgekeurd.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

18. Grondverwerving Aalst, Bredestraat, voor aanleg rotonde Wijngaardveld - Grote Baan - Ouden Dendermondse steenweg. Goedkeuren voorwaarden ontwerpakte. (761308)

In het kader van het project “Denderomgeving Noord” wordt op het kruispunt van de Grote Baan met het Wijngaardveld en de Ouden Dendermondse steenweg een rotonde voorzien.

Hiervoor zijn 2 grondinnames noodzakelijk.

Identificatiegegevens:

Ligging Aalst, Bredestraat
3°afdeling, sectie D, deel nummers 363/A en 364/A
gereserveerde perceelnummers: 363 B P0000 - 364 B P0000
Oppervlakte 3 913 m²
Vergoeding 31 300 EUR
Financiering budget 2018 voor aankoop van gronden ifv rio- en wegenwerken
actieplan: OBIOP1A12
beleidsitem: 0200-00
algemeen rekening nummer: 22010000

Besluit: Voorwaarden ontwerpakte goedgekeurd.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

19. Buurt- en voetwegen Nieuwerkerken-Aalst. Buurtweg 61 & 80. Gedeeltelijke verplaatsing. Voorlopige vaststelling. (761310)

Voor de voetwegen nr. 61 & 80 is een aanvraag ingediend tot gedeeltelijke verplaatsing van beide wegen. Het tracé van deze wegen is reeds tientallen jaren niet meer in gebruik en loopt momenteel door de fabrieksgebouwen van Fremato NV. De voetwegen hinderen tevens een mogelijke latere uitbreiding van deze fabrieksgebouwen. De aanvraag tot gedeeltelijke verplaatsing wil de voetwegen verplaatsen naar de buitenrand van de site zodat beide wegen behouden kunnen worden.

In deze zitting wordt het voorstel tot gedeeltelijke verplaatsing voorgelegd.

Na de voorlopige vaststelling van het voorstel tot gedeeltelijke verplaatsing van deze voetwegen zal door het college van burgemeester en schepenen een openbaar onderzoek gehouden worden gevolgd door de definitieve vaststelling van de gedeeltelijke verplaatsing door de raad.

Besluit: Gedeeltelijke verplaatsing van voetwegen 61 & 80 te Nieuwerkeren-Aalst voorlopig vastgesteld.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

20. Affectatie naar het openbaar domein van het plein rond de nieuwe hoofdbibliotheek en academie voor podiumkunsten UTOPIA, te Aalst, Graanmarkt. Affectatie naar het openbaar domein. (761322)

In het kader van de bouw van de nieuwe hoofdbibliotheek en academie voor podiumkunsten, UTOPIA, zal het publiek domein (pleinen) rondom het nieuwe gebouw worden ingericht langsheen de Peperstraat en Esplanadestraat met doorsteek naar de Graanmarkt.

Het betrokken perceel dient te worden geaffecteerd naar het openbaar domein.

Identificatie:

Ligging Aalst, Graanmarkt 1/5, 1°afdeling, sectie A, deel van nummer 453 E
gereserveerd perceelnummer: 453 H P0000
Oppervlakte 1 582 m²
Voorstel affectatie naar het openbaar domein

Besluit: Naar openbaar domein geaffecteerd.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

21. Wijziging aan de rooilijn te Moorsel-Aalst, Rijgerstraat. Voorlopige vaststelling van het rooilijnplan. (761324)

Naar aanleiding van een bouwaanvraag is gebleken dat er in het verleden stedenbouwkundige vergunningen werden toegekend op basis van een niet goedgekeurde rooilijn van 1963.

Om de situatie te regulariseren wordt een nieuw rooilijnplan opgesteld.

Na de voorlopige aanvaarding van het ontwerp van rooilijnplan zal het college van burgemeester en schepen gedurende 30 kalenderdagen een openbaar onderzoek houden, gevolgd door de mogelijke definitieve vaststelling van de gewijzigde rooilijn.

Besluit: Rooilijn overeenkomstig de procedure vastgesteld in het rooilijnendecreet van 8 mei 2009 gewijzigd

Bekijk volledig behandeling agendapunt

22. Concessieovereenkomst met Eandis Assets voor het plaatsen van een nieuwe elektriciteitscabine in het nieuwbouwproject van de Academie voor beeldende kunsten te Aalst, Nieuwbeekstraat. Goedkeuren van de voorwaarden. (761334)

Voor het plaatsen van een nieuwe elektriciteitscabine in het nieuwbouwproject van de Academie voor beeldende kunsten te Aalst, Nieuwbeekstraat, dient Eandis een concessieovereenkomst af te sluiten met de stad.

Thans kan worden overgegaan tot het goedkeuren van de voorwaarden vervat in de ontwerpovereenkomst.

Identificatiegegevens:

Ligging Nieuwbeekstraat te Aalst, 1° afdeling,
sectie B, deel van nummer 201 W 2
Oppervlakte 17,80 m²
Vergoeding 2 500 EUR voor 50 jaar
Duurtijd 50 jaar, verlengbaar
Budget actieplan: OBIOP1A11
beleidsitem: 0200-00
algemeen rekeningnummer: 70100100

Besluit: Voorwaarden concessieovereenkomst op basis van de ontwerpovereenkomst goedgekeurd.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

23. Geven van 5 straatnamen te 9300 Aalst aan de Tragelsite. Vaststelling. (761297)

In zijn vergadering van 4 december 2017 heeft de gemeenteraadscommissie “Burgerlijke Stand, Bevolking, Senioren en Toerisme” voor de straten te 9300 Aalst gelegen aan de Tragelsite volgende namen voorgesteld: Kunstzijdestraat, Arenalaan, Ketsersweg, Nieuwe Tragelweg, Jennemieke.

Besluit: Vastgesteld.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

24. Bijzonder Nood- en Interventieplan Carnaval 2018. Vaststelling. (761303)

Artikel 2 ter van de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming bepaalt dat gemeentelijke rampenplannen door de gemeenteraad moeten worden aanvaard. Voor het evenement ‘Carnaval 2018’ wordt een Bijzonder Nood- en InterventiePlan (BNIP) opgesteld. Dit BNIP wordt ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.

Besluit: Vastgesteld.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

25. Voorontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Zwembadpark’. Voorlopige vaststelling. (761261)

Overeenkomstig de artikelen 2.2.1 t.e.m. 2.2.5 en 2.2.13 t.e.m. 2.2.18 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingsdecreten, wordt het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Zwembadpark’ voorgelegd aan de gemeenteraad ter voorlopige vaststelling. Aan dit moment ging een planningsproces vooraf. Na de voorlopige vaststelling volgt het openbaar onderzoek. In een latere fase volgt de definitieve vaststelling.

Het dossier is besproken op het college van burgemeester en schepenen en op de gemeenteraadscommissie ‘Ruimtelijke ordening & gebiedsgerichte werking’ van januari 2018.

Besluit: Voorlopig vastgesteld.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

26. Verlenging van samenwerkingsovereenkomst met SWP De Loods voor arbeidszorgproject 'Zorgzame buurt' voor 4 jaar. Goedkeuring. (761295)

De huidige samenwerkingsovereenkomst tussen stad Aalst en sociale werkplaats De Loods vzw voor het arbeidszorgproject “Zorgzame buurt” is afgelopen op 31 december 2017. Binnen dit project worden 10 VTE arbeidszorgmedewerkers tewerkgesteld voor het opruimen van zwerfvuil in vooraf bepaalde straten en zones binnen het grondgebied van de stad Aalst, op voorstel van de dienst leefmilieu en de stadsreinigingsdiensten. Op deze manier krijgen doelgroepmedewerkers zonder beroep of bezigheid die niet toegeleid of opgeleid kunnen worden naar reguliere of gesubsidieerde tewerkstelling een alternatief aangeboden door arbeidsmatige activiteiten, activering en sociaal contact. SWP De Loods ontwikkelt bovendien een begeleidingsmethodiek die bijdraagt aan de doorstroom naar het normaal of sociaal economisch circuit.

Besluit: Goedgekeurd.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

27. Aanvullende politieverordening op het wegverkeer. Invoeren van een voorrangsregeling op het kruispunt van de Europastraat met de Torenstraat, Baardegem-Aalst. Vaststelling. (761271)

Op het kruispunt van de Europastraat met de Torenstraat te Baardegem-Aalst geldt momenteel de voorrang aan rechts regel. De zichtbaarheid vanuit de Torenstraat op naderend verkeer van links in de Europastraat is heel beperkt.

Omwille van de plaatsgesteldheid wordt voorgesteld om de voorrangsregeling te wijzigen en de Torenstraat ondergeschikt te maken aan de Europastraat.

Besluit: Vastgesteld.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

28. Aanvullende politieverordening op het wegverkeer. Invoeren van een voorrangsregeling op het kruispunt van de Europastraat met de Petronellaberg, Baardegem-Aalst. Vaststelling. (761274)

Op het kruispunt van de Europastraat met de Petronellaberg te Baardegem-Aalst geldt momenteel de voorrang aan rechts regel. De zichtbaarheid vanuit de Petronellaberg op naderend verkeer van links in de Europastraat is heel beperkt.

Omwille van de plaatsgesteldheid wordt voorgesteld om de voorrangsregeling te wijzigen en de Petronellaberg ondergeschikt te maken aan de Europastraat.

Besluit: Vastgesteld.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

29. PProjectovereenkomst in het kader van de subsidieaanvraag van EFRO prioriteit 3: Bevorderen van overgang naar koolstofarme economie - Specifieke doelstelling 2: Verbeterde duurzame stedelijke mobiliteitssystemen die kaderen in een gemeentelijk/stedelijk klimaatplan - fietssnelwegen. Vaststellen van de voorwaarden. (761328)

Op 8 november 2016 werd binnen het Europese subsidieprogramma EFRO Vlaanderen 2014-2020 een nieuwe oproep gelanceerd, specifiek gericht op de aanleg van fietssnelwegen. De subsidieaanvraag maakt voorwerp uit van een overeenkomst tussen de Stad Aalst (promotor) en de EFRO-beheersautoriteit. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen tot ondertekening van de projectovereenkomst.

Besluit: Voorwaarden vastgesteld en goedgekeurd.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

29.1 Ontwikkeling van de Bedrijventerreinen. Vraag raadslid Jean Jacques De Gucht. (766368)

is er nood aan ondernemerschap. Daarvoor moet ruimte gecreëerd worden. Dit niet in het minst in de letterlijke zin van het woord. Voor economische activiteiten die vanwege hun aard niet verenigbaar zijn met de kenmerken van een woon-winkelgebied, gebeurt dit op de bedrijventerreinen die in Aalst beschikbaar zijn. Deze bedrijventerreinen zijn: Noord I – Gijzegem, Noord II – Hofstade, Noord III – Tragel, Noord IV - Lion D'Or, Noord V – Wijngaardveld en Zuid I, II, III, IV en Sterrenhoek – Erembodegem. Hiernaast ging de stad samen met het Autonoom Gemeentebedrijf AGSA het engagement aan een bedrijventerrein te realiseren op de Siesegemkouter.

Daarnaast zijn er natuurlijk de handelspanden in de binnenstad. Het is van belang om hier een optimale bezettingsgraad te hebben en leegstand zoveel mogelijk te voorkomen. Zo versterken we de leefbaarheid en het beeld van een levendige stad. Leegstand zorgt voor verpaupering en verloedering en dus voor een imago verlagend beeld van een buurt met alle gevolgen van dien. Om dit te bestrijden heeft de stad enerzijds online een lijst van bedrijfspanden die te huur of te koop zijn. Eigenaars die een bedrijfspand te koop of te huur hebben, kunnen dit melden waarna het pand gepubliceerd wordt op de website van de stad. Ondernemers op zoek naar een pand kunnen vervolgens via deze lijst op zoek gaan. Anderzijds heft de stad een leegstandstaks om verloedering te voorkomen.

Verdere maatregelen zijn aangewezen. Eén mogelijkheid is de aanleg van een immodatabank die beheerd wordt door een centraal ondersteuningspunt ondernemen. Deze moet permanent geactualiseerd worden. Eigenaars die willen genieten van een vrijstelling op de leegstandtaks, kunnen hun gebouw officieel op deze database laten registreren. Daarmee tekenen ze tegelijk in op het plan om leegstand te vermijden. Het centraal ondersteuningspunt van haar kant, zorgt voor een ondersteuning voor het matchen van eigenaars en huurders die er hun zaak willen starten. Een mogelijk voorbeeld van een maatregel is het aanmoedigen van pop-ups in de panden voor 1/3de van de normale huurprijs.

Vragen om uitleg

  1. Kan u een overzicht geven van de evolutie -in percentages uitgedrukt- van de inname van de bedrijventerreinen sinds 2012?
  2. Kan u een stand van zaken geven van de realisatie van het bedrijventerrein op de Siesegemkouter?
  3. Kan u meer informatie bieden over de brochures “bedrijfspanden te koop” en “bedrijfspanden te huur”? Hoe vaak worden deze brochures geüpdatete? Is er een trend waarneembaar van een daling of stijging van het aantal panden op de lijsten? Is het een veelvuldig gebruikt instrument door ondernemers en eigenaars of ondervindt u vooralsnog een onvoldoende bekendheid van het instrument bij hen?
  4. Kan u informeren op welke wijze de leegstandtaks wordt geheven? Is dit op forfaitaire basis? Hoe wordt de inventaris leegstand opgemaakt? Hoe vaak wordt deze geüpdatet? Is deze gelinkt aan de bedrijfspanden die in de brochures “bedrijfspanden te koop” en “bedrijfspanden te huur” staan?
  5. Hoe staat u tegenover een meer integrale benadering en ondersteuning van eigenaars en startende ondernemers die op zoek zijn naar een pand door de creatie van een ommodatabank? Ziet u ook opportuniteiten in het koppelen van een vrijstelling van de leegstandtaks aan het intekenen op deze database en de daaraan gekoppelde ondersteuning?

Besluit: Besproken.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

29.2 Statiegeld op eenmalige drankverpakkingen & pop-up containerpark. Vraag raadslid Silke Van Vaerenbergh (766371)

blijven een hardnekkig probleem in Vlaanderen. De Vlaamse regering wil dat het zwerfvuil in onze straten afneemt met 20% tegen 2022. Uit een studie van OVAM blijkt dat tussen 2013 en 2015 het zwerfvuil met liefst 40% toegenomen is.

Al enkele jaren is er een debat gaande over de invoering van statiegeld voor eenmalige drankverpakkingen zoals blikjes en plastic flesjes. Onder meer Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvliege is voorstander van een dergelijk systeem.

De vereniging Statiegeldalliantie ijvert hier ook al een tijdje voor in Vlaanderen en Nederland. De vereniging zegt dat als mensen hun lege drankblikjes en PET-flessen kunnen inruilen tegen geld, die niet zo snel op straat zullen belanden. De som die ze terugkrijgen moeten ze dan wel eerst betalen bij aankoop.

Een voorstel dat ik wil toevoegen – en dat goed blijkt te werken in andere steden/gemeenten - is het op regelmatige basis installeren van een pop-up containerpark in Aalst en deelgemeenten. Daar zouden Aalstenaars gratis hun afval kwijt kunnen. Het tijdelijke containerpark kan telkens twee dagen blijven staan in een bepaalde buurt.

Mijn vragen:

  • Hoe staat de stad Aalst tegenover de invoering van statiegeld op drankblikjes en PET-flessen in de strijd tegen zwerfvuil en sluikstort?
  • Wat is het standpunt van de stad Aalst aangaande de Statiegeldalliantie?
  • Wil de stad Aalst een pop-upcontainerpark concept onderzoeken in de strijd tegen zwerfvuil en sluikstort?

Besluit: Besproken.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

29.3 Sluit Aalst aan bij de statiegeldalliantie? Vraag raadslid Sam Van de Putte. (766374)

en vragen van raadslid Sam Van de Putte;

Bij de lancering van de Statiegeldalliantie op 27 november 2017 bundelden meer dan 20 organisaties, bedrijven en lokale overheden hun krachten voor één heldere, concrete vraag aan de Nederlandse en Vlaamse regering: Voer statiegeld in op álle PET-flessen en blikjes!

Intussen staat het voorstel tot toetreding tot deze alliantie op tal van Vlaamse colleges en gemeenteraden. In Nederland staat de teller al op meer dan 100 organisaties, bedrijven en gemeentebesturen, waaronder de stad Amsterdam. In Vlaanderen stapte Limburg.net, de afvalintercommunale die 45 Limburgse gemeenten vertegenwoordigt, in de alliantie. Ook IVVO, de afvalintercommunale actief in de omgeving van Veurne (150.000 inwoners), en de gemeente Zoersel uit de provincie Antwerpen traden al toe.

Het KVLV, Natuurpunt en Testaankoop waren al aan boord, net zoals de Nederlandse Consumentenbond. Ondertussen werden er ook richting gemeenteraden, waaronder die van Gent en Oostende, initiatieven genomen of aangekondigd.

Steden en gemeenten zijn terecht gevoelig voor deze materie, zwerfvuil treft hen zonder uitzondering. Het verloedert het straatbeeld en de opruiming ervan zorgt voor extra kosten voor de lokale overheden die het grootste deel van het openbaar domein proper houden. Zij betalen dan ook de grootste kost van het opruimen van zwerfvuil. In 2015 ging het nog om 17 739 ton zwerfvuil. Het machinaal en manueel opruimen ervan wordt, in combinatie met het ledigen van vuilnisbakken, geschat op een kost van 109 miljoen euro

Op veel plaatsen bestaat het zwerfvuil voornamelijk uit drankverpakkingen van blikjes en PET-flessen, dat is in Aalst niet anders. Statiegeld zorgt ervoor dat het merendeel van deze verpakkingen ingeleverd wordt en bij gevolg niet als zwerfvuil eindigt. Lege blikjes en PET-flessen krijgen opnieuw een ‘waarde’ via een statiegeldsysteem waardoor ze minder achteloos zullen weggegooid worden. In andere landen zoals Zweden, Duitsland, Nederland, Denemarken en Finland blijkt dit systeem goed te werken.

Net zoals op vele andere plaatsen in Vlaanderen stellen we vast dat ook in Aalst zwerfvuil een probleem blijft. Ondanks vele acties en campagnes van diverse overheden blijft het fenomeen hardnekkig groeien, daarom pleiten we voor een structurele aanpak die o.a. gericht is op het invoeren van statiegeld. Deelname aan de Statiegeldalliantie zorgt ervoor dat de stad Aalst haar roep kan bundelen met die van vele anderen. Met collega-besturen, met organisaties die veel burgers vertegenwoordigen en met bedrijven. Het draagvlak dat ruim aanwezig blijkt te zijn bij de mensen, kan zo ook versterkt worden door steden, gemeenten, organisaties en bedrijven.

68% van de deelnemers aan een enquête door Testaankoop in 2017 is alvast voorstander van statiegeld op plastic flessen en 64% ziet ook statiegeld op blikjes wel zitten. Mocht het systeem van statiegeld worden ingevoerd, dan is 88% van de ondervraagden bereid om verpakkingen terug te brengen naar inzamelpunten, zoals de supermarkt.

Verbreding en versterking van dat draagvlak vergroot de kans dat op Vlaams niveau de nodige beslissingen genomen worden en Aalst eindelijk een belangrijk instrument ziet ontstaan dat moet helpen om het straatbeeld proper te krijgen en de kosten hiertoe drastisch te drukken.

Via de media vernamen we al dat de symbolische toetreding tot de statiegeldalliantie, die trouwens geen financiële gevolgen heeft, zou geagendeerd en besproken worden op het CBS. Werd hierover ondertussen al een beslissing genomen? Of wanneer zal deze vallen?

Vragen

  • Werd door het CBS al een beslissing genomen om toe te treden tot de statiegeldalliantie? Indien neen, wanneer zal deze beslissing dan vallen?
  • Zal de toetreding ook op de agenda van de gemeenteraad geagendeerd worden?

Besluit: Besproken.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

29.4 Aalsterse voetbalclubs voelen zich benadeeld. Vraag raadslid Sam Van de Putte. (766377)

van het Feestcomité van Nieuwerkerken werd aangekondigd dat de twee voetbalterreinen zullen omgevormd worden tot twee kunstgrasvelden. Er zal daarbovenop gewerkt worden aan een overeenkomst tussen Eendracht Nieuwerkerken, Patria Aalst en het SportAG om een nieuw gebouw te realiseren waarbij elke club een eigen kantine en kleedkamers krijgt.

In Eendracht Aalst investeert de stad al heel wat middelen. Het zijn de kleinere Aalsterse voetbalclubs die zich vragen stellen bij de toekomstige realisatie van twee kunstgrasvelden in Nieuwerkerken. Ze vragen zich vooral af welke criteria de stad en/of het SportAG gehanteerd hebben.

  • Hoe staat het met de onderhandelingen tussen het SportAG en de 2 betrokken sportclubs?
  • Welk soort kunstgrasveld zou er gerealiseerd worden? Gaat het om twee omnisportvelden of zal er ook een kunstgrasveld specifiek voor hockey voorzien worden?
  • Hoeveel middelen worden er voor de realisatie van elk onderdeel voorzien? Vanwaar komen de middelen om het geheel te realiseren en wie zal welke kosten op zich nemen?
  • Welke criteria werden er gehanteerd om de kunstgrasvelden eerst in Nieuwerkerken te realiseren?
  • Wel stappenplan ligt er op tafel om tegemoet te komen aan de infrastructurele noden van de andere Aalsterse voetbal- en andere sportclubs die vaak kampen met zeer verouderde infrastructuur?
  • Welke criteria zullen er gehanteerd worden om een rangorde te bepalen voor wie als eerste zijn dromen kan realiseren?

Besluit: Besproken.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

29.5 De doortocht van de Ronde van Vlaanderen is niet budgetneutraal. Vraag raadslid Sam Van de Putte. (766380)

het stadsbestuur triomfantelijk dat de doortocht van de Ronde van Vlaanderen een budgetneutrale operatie zou zijn. De verplicht af te nemen 150 VIP-tickets zouden gemakkelijk kunnen doorverkocht worden.

De praktijk en de nabespreking tijdens de gemeenteraad van 25 april vorig jaar gaf heel wat andere antwoorden. De eerste doortocht ging gepaard met kinderziektes en de VIP-tickets kreeg de stad niet verkocht. Van de 150 VIP-tickets werden er slechts 10 verkocht en werden er nog eens 12 verloot via een wedstrijd van de dienst economie. Het grootste deel van de kost van 34 500 euro (excl BTW) werd dus gedragen door de stadskas, allesbehalve een budgetneutrale operatie.

Eind april 2017 vroeg ik hoe de stad ervoor zou zorgen dat de tickets de komende jaren wel verkocht zouden worden. Uit de notulen van het CBS blijkt nu dat de stad weinig tot geen moeite heeft gedaan om aan deze denkoefening te beginnen. Op het CBS van 13 november werd eerst beslist om met een gespecialiseerde externe partner aan de slag te gaan om de VIP-tickets te verkopen maar na een overleg met Flanders Classics, dat blijkbaar pas op 1 december plaatsvond, kwam er een nieuw voorstel uit de bus waarbij de stad nu een licentievergoeding van 20 000 euro (excl BTW) zal betalen om de titel van ‘Dorp van de Ronde’ te mogen dragen. De doortocht van de Ronde is dus opnieuw niet budgetneutraal.

Ondanks anders gecommuniceerd wist de stad vorig jaar ook dat de kans groot was dat de doortocht door Aalst niet rechtstreeks zou worden uitgezonden. Tussen 12u en 12u30 werd door de VRT namelijk geen live uitzending voorzien. De stad zou daarom bij de VRT pleiten om iets te doen aan de uitzendpauze of aan de organisator een wijziging van het parcours vragen om de doortocht door Aalst vroeger te laten plaatsvinden.

Vragen

  • Wat werd er gedaan met de bemerkingen die tijdens de gemeenteraad van april na de eerste doortocht geformuleerd werden?
  • Heeft er na de doortocht vorig jaar overleg met Flanders Classics plaatsgevonden? Indien ja, wanneer vond dat overleg plaats, wat werd besproken en wat was de conclusie? Werd er aan de organisator effectief een wijziging van het parcours aangevraagd om de doortocht door Aalst vroeger te laten plaatsvinden?
  • Op 12 mei vorig jaar stond ook een evaluatie met de stadsadministratie gepland. De resultaten hiervan zouden meegedeeld worden maar die heb ik nooit ontvangen. Welke conclusies kwamen er uit dit overleg?
  • Welke inspanningen werden er gedaan om een manier te zoeken waardoor de 150 VIP-tickets zouden verkocht geraken?
  • Kwam er al een antwoord van de VRT op de brief van de 7 partnersteden waarin gepleit wordt voor een integrale uitzending van de Ronde?
  • Welk bedrag wordt er dit jaar voor randanimatie en andere aankledingen voorzien?
  • Hoeveel zal de totaalkost voor de doortocht van de Ronde van Vlaanderen in Aalst op zondag 1 april voor de stad bedragen?

Besluit: Besproken.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

30. Notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 19 december 2017. Goedkeuring. (761264)

De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 19 december 2017 kunnen worden goedgekeurd.

Besluit: Goedgekeurd.

Bekijk volledig behandeling agendapunt

Prototype navigation

Press Ctrl + M to toggle this navigation.